Akuuttiklinikka

Hätätilassa soita aina yleiseen hätänumeroon 112

Milloin akuuttiklinikalle?

Potilaat hakeutuvat akuuttiklinikalle puhelinneuvonnan ohjeistamana, oman terveyskeskuksen tai yksityislääkärin lähetteellä tai suoraan ambulanssilla esim. vaikean rintakivun tai rytmihäiriön sattuessa sekä suurissa onnettomuustilanteissa.

Hakeudu välittömästi, jos sinulla on:

  • uusia halvausoireita
  • kovaa rintakipua
  • hengitysvaikeuksia
  • isoja vammoja ja luunmurtumia
  • ruhjeita ja/tai vuotavia haavoja
  • runsasta verenvuotoa (esim. verioksennus tai nenäverenvuoto)
  • äkillisesti alkanut kova tai paheneva vatsakipu
  • tajunnan tason heikkeneminen, äkillinen sekavuus
  • äkillisesti alkanut kova päänsärky
  • alle 3 kk lapsen korkea kuume, yli 38 °C
  • äkillisesti alkanut allerginen reaktio
  • lääke- tai muu myrkytys
  • silmävamma
  • mielenterveyden äkillinen järkkyminen esim. itsetuhoisuus
  • korvakipu, johon liittyy yleistilan laskua, kiertohuimausta

Kun saavut akuuttiklinikalle

  • Odota vuoroasi päivystyksellisen hoidontarpeen arviointiin.
  • Akuuttiklinikan koulutettu TRIAGE-sairaanhoitaja arvioi pienen haastattelun perusteella hoidon tarpeesi ja ohjaa sinut tilanteen vaatimaan hoitoon päivystysasetuksen mukaisesti.
  • Tarvittaessa sinut voidaan ohjata varaamaan aika terveysasemalle lähipäivinä.
  • Sairaanhoitaja voi myös ohjata sinut kotiin, jollei arvion mukaan ole tarvetta välittömään lääkärin hoitoon.

Lähtiessänne akuuttiklinikalle, ottakaa mukaan

  • KELA-kortti
  • Tiedot säännöllisesti käytössänne olevista lääkkeistä sekä allergioista
  • Astmasuihkeet, silmätipat ja insuliinit
  • Alle kouluikäiselle neuvolakortti

Jos saavut ambulanssilla

  • Sinut tuodaan sisään erillisestä sisäänkäynnistä.
  • Ensihoitajat ovat arvioineet hoidontarpeesi jo matkalla ja tuovat sinut suoraan akuuttiklinikalle tilanteen vaatimaan hoitoon.
  • Hätätilapotilaista ensihoito on jo matkalla informoinut akuuttiklinikkaa, joka osaa varautua potilaan saapumiseen.

Miksi voit joutua odottamaan?

Käynti päivystyksessä kestää keskimäärin 2–4 tuntia. Käynnin kestoon ja jonotusaikaan vaikuttavat muun muassa seuraavat asiat:

  • Laboratoriotutkimusten valmistuminen
  • Röntgentutkimuksiin odottaminen
  • Hätätapaukset, jotka hoidetaan ensin
  • Vaativat hoitotoimenpiteet
  • Potilaiden määrä päivystyksessä

Odotusaika on hoitoaikaa, jolloin potilaiden vointia seurataan. Jos voinnissasi tapahtuu odotusaikana muutoksia, ilmoita siitä hoitohenkilökunnalle. Päivystyksessä on ajoittain ruuhkaa, jolloin odotusaika voi venyä. Henkilökunnalta voi kysyä tilannetietoja.

Akuuttiklinikassa noudatetaan TRIAGE luokitusta. TRIAGE tehdään kaikkien potilaiden tarkoituksenmukaisen hoitoonohjauksen ja potilasturvallisuuden takaamiseksi. Kiireettömät terveysongelmat ohjataan sairaanhoitajan tekemän arvioinnin jälkeen käyttämään virka-aikaisia terveyspalveluja.

Käyntimaksut


Yhteystiedot

HÄTÄTILASSA SOITA AINA NUMEROON 112

Länsi-Pohjan keskussairaala
Kauppakatu 25
94100 Kemi

Puhelinneuvonta, arvio vastaanotolle hakeutumisen tarpeesta
puh. 040 149 1340

Omaistiedustelut
puh. 040 149 1191